1196- عَنْ أَبي هُريرَةَ رَضِيَ اللَّه عَنْهُ أَنَّ رَسُول اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال: « لَوْلا أَنْ أَشُقَّ عَلى أُمَّتي ­ أَوْ عَلى الناس ­ لأمرْتُهُمْ بِالسِّواكِ معَ كلِّ صلاةٍ » متفقٌ عليه.

 

1196- از ابو هريره رضی الله عنه روايت است که:

رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود: اگر بر امتم يا فرمود بر مردم سخت تمام نمی شد، آنان را به مسواک کردن در وقت هر نماز امر می کردم.

ش: مسواک در لغت بر استفاده از مسواک و چوبی که بوسيلهء آن مسواک صورت می گيرد، بر هر دو اطلاق می شود.

و در اصطلاح علماء عبارت است از استعمال چوب و مثل آن در دندانها برای تميز کردن و پاک نمودن آن.

و مستحب است که چوب مورد استفاده از نوع اراک باشد.

احاديث زيادی هم آمده که به فضيلت مسواک کردن اشاره می کند.

و از ديدگاه طب هم ثابت شده که مسواک بيرهء دندان را محکم نموده و از  دندانها در مقابل بسياری ميکروبها دفاع کرده و دهان را خوشبو و معطر می نمايد.

که مع الاسف امروز اين سنت محمدی صلی الله عليه وسلم شبه متروک گرديده که لازم است علمای اعلام در اين مورد خود در عمل پيشگام شوند و در جهت بهداشت دهان و دندان اين نعمت هائی که از جانب خداوند به بنده عنايت شده و در صورت از بين رفتن قابل جبران نمی باشد، اسوهء عملی شوند. (مترجم)

 

1197- وَعنْ حُذيفَةَ رَضِيَ اللَّه عَنْه، قال: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم إِذا قَامَ مِنَ النَّومِ يَشُوصُ فَاهُ بالسِّواك. متفقٌ عليه.

 

1197- از حذيفه رضی الله عنه روايت است که گفت:

چون رسول الله صلی الله عليه وسلم از خوب بيدار می شد، دهانش را مسواک می نمود.

 

1198- وَعَنْ عائشةَ رَضِيَ اللَّه عَنْهَا قَالَت: كنَّا نُعِدُّ لرسُولِ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم سِوَاكَهُ وَطَهُورَهُ فَيَبْعَثُهُ اللَّه مَا شَاءَ أَن يبْعَثَهُ مِنَ اللَّيْل، فَيتسَوَّك، وَيَتَوَضَّأُ ويُصَلِّي » رواهُ مُسلم.

 

1198- از عائشه رضی الله عنها روايت شده که گفت:

برای رسول الله صلی الله عليه وسلم مسواک و وسائل وضوی شان را آماده می کرديم و خداوند در هر لحظهء شب که می خواست، وی را بر می انگيخت و آنحضرت صلی الله عليه وسلم مسواک نموده وضوء می ساخت و نماز می گزارد.

 

1199- وعنْ أَنسٍ رَضِيَ اللَّه عَنْه، قَال: قَالَ رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « أَكثَرْتُ عَليكُمْ في السِّوَاكِ » رواهُ البُخاري.

 

1199- از انس رضی الله عنه روايت است که:

رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود: من به شما در مورد مسواک کردن زياد صحبت نمودم.

 

1200- وعَنْ شُرَيحِ بنِ هانِيءٍ قَال: قُلْتُ لِعَائِشَةَ رَضِيَ اللَّه عنْهَا: بأَيِّ شيءٍ كَان يَبْدَأُ النَّبِيُّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم إِذا دَخَلَ بَيْتَه، قَالَت: بِالسِّوَاك، روَاهُ مُسْلِم.

 

1200- از شريح بن هانيئ روايت شده که گفت:

برای عائشه رضی الله عنها گفتم: چون پيامبر صلی الله عليه وسلم به خانه وارد می شدند به چه کاری شروع می کردند؟

گفت: به مسواک.

 

1201- وَعَنْ أَبي موسَى الأشعَرِيِّ رَضِيَ اللَّه عَنْه، قَاَل: دَخَلت عَلى النَّبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم وطرَفُ السوَاكِ على لِسانِه. مُتَّفَقٌ عليه، وهذا لَفْظُ مُسلِم.

 

1201- از ابو موسی اشعری رضی الله عنه روايت شده که گفت:

بر پيامبر صلی الله عليه وسلم وارد شدم در حاليکه گوشهء مسواک بر زبان شان گذاشته بود.

 

1202- وعنْ عائِشَةَ رَضِي اللَّه عَنْها، أَنَّ النَّبِيَّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قَال: « السِّواكُ مَطهَرةٌ للفَمِ مرْضَاةٌ للرَّبِّ » رواهُ النَّسائي، وابنُ خُزَيمةَ في صحيحهِ بأَسانيد صحيحة.

 

1202- از عائشه رضی الله عنها روايت است که:

پيامبر صلی الله عليه وسلم فرمود: مسواک وسيلهء پاکی دهان و بدست آوردن رضای پروردگار است.

 

1203- وعَنْ أَبي هُريرةَ رضِيَ اللَّهُ عَنْه، عَنِ النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قَال: « الفِطرةُ خَمس، أَوْ خمْسٌ مِنَ الفِطرة: الخِتان، وَالاسْتِحْدَاد، وَتقلِيمُ الأَظفَار، ونَتف الإِبِط، وقَصُّ الشَّارِبِ » مُتفقٌ عليه.

 

1203- از ابو هريره رضی الله عنه روايت شده که:

پيامبر صلی الله عليه وسلم فرمود: فطرت پنج است يا فرمود: پنج خصلت است که از فطرت بشمار می رود، ختنه کردن و استفاده کردن از تيغ – برای تراشيدن موی زير ناف – و قلم کردن ناخنها و کندن موی زير بغل و کوتاه نمودن سبيل (بروت).

 

1204- وعَنْ عائِشة رضيَ اللَّه عنْهَا قَالَت: قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « عَشرٌ مِنَ الفِطرَةِ: قَصُّ الشَّارِب،وإِعفَاءُ اللِّحْيَة، وَالسِّوَاك، واسْتِنشَاقُ الماءِ ، وقَصُّ الأَظفَار، وغَسلُ البَرَاجِم، وَنَتفُ الإِبط، وَحلقُ العانَة، وانتِقاصُ المَاءِ » قال الرَّاوي: ونسِيتُ العاشِرة إِلاَّ أَن تَكون المَضمضَة، قالَ وَكيعٌ ­ وَهُوَ أَحَدُ روَاتِهِ ­ : انتِقَاصُ الماءِ ، يَعني: الاسْتِنْجاءَ . رَواهُ مُسلِم.

 

1204- از عائشه رضی الله عنها روايت است که:

رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود: ده خصلت است که از زمرهء فطرت بشمار می رود: کوتاه نمودن سبيل و بلند کردن ريش و مسواک کردن و آب در بينی کردن و کوتاه کردن ناخنها و شستن بندها و کندن موی زير بغل و تراشيدن موی زير ناف و استنجاء کردن و دهم را فراموش کردم، مگر آنکه آب در دهان گرداندن باشد.

وکيع يکی از راويان حديث انتفاض الماء را به استنجاء تفسير کرده است.

 

1205- وَعَن ابنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّه عَنْهُمَا، عن النَّبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال: « أَحْفُوا الشَّوارِبَ وأَعْفُوا اللِّحَى » مُتفقُ عليه.

 

1205- از ابن عمر رضی الله عنهما روايت  است که:

پيامبر صلی الله عليه وسلم فرمود: سبيل (بروت) را کوتا نموده و ريش ها را رها کنيد.