تشويق برای حضور در جماعت صبح و عشاء (خفتن)
1071- عنْ عثمانَ بنِ عفانَ رضيَ اللَّه عنهُ قال: سمعتُ رسولَ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يقول: «مَنْ صَلَّى العِشَاءَ في جَـمَاعَة، فَكَأَنَّما قامَ نِصْف اللَّيْل وَمَنْ صَلَّى الصبْح في جَمَاعَة، فَكَأَنَّما صَلَّى اللَّيْل كُلَّهُ » رواه مسلم.
وفي روايةِ الترمذيّ عنْ عثمانَ بنِ عفانَ رضي اللَّه عنهُ قال: قال رسولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: «مَنْ شَهِدَ العِشَاءَ في جمَاعةٍ كان لهُ قِيامُ نِصْفِ لَيْلَة، ومَنْ صَلَّى العِشَاءَ والْفَجْر في جمَاعَةٍ، كَانَ لَهُ كَقِيَامِ لَيْلَة » قال التِّرمذي: حديثٌ حسن صحيح.
1071- از عثمان بن عفان رضی الله عنه روايت شده که گفت:
از رسول الله صلی الله عليه وسلم شنيدم که می فرمود: کسيکه نماز عشاء (خفتن) را در جماعت بگذارد، گويی همهء شب را نماز گزارده است.
و در روايت ترمذی از عثمان رضی الله عنه آمده که: پيامبر صلی الله عليه وسلم فرمود: آنکه نماز عشا را با جماعت ادا کند، ثواب قيام نصف شب را دريافته است و آنکه خفتن و صبح را در جماعت بگذارد، ثواب قيام همهء شب را در می يابد.
1072- وعن أَبي هُريرة رضيَ اللَّه عنهُ أَنَّ رسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال: « وَلَوْ يعْلَمُونَ مَا في العَتمَةِ والصُّبْحِ لأَتَوْهُما وَلَو حبْوًا » متفقٌ عليه. وقد سبق بطوِله.
1072- از ابو هريره رضی الله عنه روايت است که:
رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود: اگر مردم بدانند که چه مزدی برای نمازهای خفتن و صبح است، اگر به خزيدن هم باشد به آن حاضر می شوند.
1073- وعنهُ قال: قال رسولُ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « لَيْسَ صَلاةٌ أَثْقَلَ عَلَى المُنَافِقينَ مِنْ صلاة الفَجْرِ وَالعِشاءِ وَلَوْ يَعْلَمُونَ ما فِيهما لأَتَوْهُما وَلَوْ حبْوًا » متفق عليه.
1073- از ابو هريره رضی الله عنه روايت است که:
رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود: هيچ نمازی بر منافقين از نمازهای صبح و خفتن گرانتر نيست و اگر بدانند که چه ثوابی در اين دو است، اگر به خزيدن هم باشد، در آن حاضر می شوند.